Το μεσαίο πλάνο

Είναι σίγουρα το πλάνο που χρησιμοποιείται περισσότερο από κάθε άλλο. Σίγουρα όχι χωρίς λόγο. Το μεσαίο πλάνο έχει την ικανότητα να μας δείξει τον ήρωα μας, με περισσότερες λεπτομέρειες από ένα γενικό, ενώ παράλληλα βλέπουμε το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται.

Το μεσαίο πλάνο είναι ο σύνδεσμος όλων των άλλων για τη δημιουργία της σκηνής και αν χρησιμοποιηθεί σωστά μπορεί να αποκαλύψει έναν χαρακτήρα, να προκαλέσει το συναίσθημα (ανάλογα τι θέλουμε να πετύχουμε) ενώ βοηθάει τον ήρωα να αλληλεπιδράσει με το σκηνικό, χωρίς να μειώνει ο ένας το άλλο.

Τι είναι το μεσαίο πλάνο;

Το μεσαίο πλάνο είναι η λήψη του χαρακτήρα/αντικειμένου από μεσαία απόσταση. Χρησιμοποιείται κυρίως σε σκηνές που επικρατεί διάλογος, καθώς μας αφήνει να δούμε και τη γλώσσα του σώματος των χαρακτήρων.

Με έναν πιο απλουστευμένο τρόπο μπορούμε να πούμε ότι το μεσαίο πλάνο μας δείχνει περισσότερα από ένα γενικό πλάνο και λιγότερα από ένα κοντινό.

Πότε πρέπει να χρησιμοποιείσετε ένα μεσαίο πλάνο;

Η ομορφιά στον κινηματογράφο είναι ό,τι υπόκειται στην αντίληψη και αισθητική του κάθε σκηνοθέτη. Δεν υπάρχει κάποια συνταγή ή κανόνας που να λέει τι πλάνο να χρησιμοποιήσεις κάθε φορά.

Το μεσαίο πλάνο συχνά παραβλέπεται σε σχέση με το κοντινό το οποίο μας επιτρέπει να έχουμε πολύ λεπτομέρεια σε αυτό που δείχνουμε ή το μακρινό το οποίο περιλαμβάνει περισσότερο από το σκηνικό στο οποίο βρισκόμαστε.
Μπορούμε να πούμε ότι το μεσαίο πλάνο, αισθητικά, είναι το πάντρεμα των παραπάνω δύο.

Παραδείγματα:

Στο παρακάτω πλάνο, από την ταινία NorthbyNorthwest του Alfred Hitchcock μόνο το μεσαίο πλάνο θα μπορούσε να μας δώσει αυτή τη δυναμικότητα της σκηνής.

Ένα κοντινό πλάνο δεν θα μας μετέφερε τον κίνδυνο που διατρέχει ο ήρωας και ένα γενικό πλάνο δεν θα κατέγραφε την ένταση και την αγωνία στο πρόσωπο του.

Το μεσαίο πλάνο στην παρακάτω σκηνή από το American Psycho μας δίνει τον τόνο της ταινίας, μας αποκαλύπτει τον χαρακτήρα και μας λέει για το σκηνικό. Στην περίπτωση αυτή, το μεσαίο πλάνο, ενισχύει την ατμόσφαιρα της ταινίας.


Μεσαίο γενικό και μεσαίο κοντινό πλάνο

Δύο παρακλάδια του μεσαίου πλάνου που και αυτά έχουν τη χρησιμότητα και την ιδιαιτερότητα τους ανάλογα με το τι θέλουμε να περάσουμε στον θεατή. Το μεσαίο γενικό και το μεσαίο κοντινό πλάνο.

ΜΕΣΑΙΟ ΓΕΝΙΚΟ

Το πλάνο αυτό καδράρει τον χαρακτήρα από τα γόνατα και πάνω. Αυτό που πετυχαίνουμε είναι να δώσουμε λίγο περισσότερο έμφαση στο φόντο παρά στον χαρακτήρα ή το σκηνικό μπροστά μας.
Επειδή το πλάνο αυτό μας δείνει κενό χώρο, συχνά χρησιμοποιούμε πολλούς χαρακτήρες μαζί.

ΜΕΣΑΙΟ ΚΟΝΤΙΝΟ

Χρησιμοποιούμε το πλάνο αυτό όταν θέλουμε να εστιάσουμε στο πρόσωπο του χαρακτήρα ενώ συμπεριλαμβάνουμε αρκετό από τον περιβάλοντα χώρο, επιτρέποντας έτσι να υπάρχει μια αλληλεπίδραση.
Μοιάζει με το μεσαίο πλάνο, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση εστιάζουμε περισσότερο στον χαρακτήρα παρά στο φόντο.

Τέλος, εάν μπερδεύεστε για το πώς και πότε να χρησιμοποιείται το μεσαίο πλάνο να θυμάστε ότι όταν θέλετε να δείξετε συναίσθημα και χροιά σε έναν χαρακτήρα ενώ παράλληλα θέλετε να φανεί και η ατμόσφαιρα η οποία συντελεί στον δυναμισμό της σκηνής τότε το μεσαίο πλάνο είναι η καλύτερη σας επιλογή.